فیلم‌های ترسناک هالیوود – فیلمهایی از جنس هالووین

مجله چارخونه » فیلم و سریال » فیلم‌های ترسناک هالیوود – فیلمهایی از جنس هالووین
فیلم‌های ترسناک هالیوود – فیلمهایی از جنس هالووین
فیلم های ترسناک هالیوود
فهرست محتوا

در تاریخ سینمای هالیوود فیلم‌های ترسناک بسیاری تولید شده‌اند اما تعداد کمی از آنها اسمشان در ذهن ما باقی مانده است. فیلم‌هایی مثل جیغ، اره و هالووین جزو ترسناک‌ترین فیلم‌های زمان خود بودند. فیلم‌ های ترسناک جزو ژانرهای پربازدید سینمای دنیا هستند. ولی در اکثر موارد فرنچایز‌های ترسناک یک فرمول تکرار شونده دارند که بعد از مدتی کمرنگ میشوند. با این حال به دلیل علاقه حتی وقتی کیفیت چنین آثاری مطابق با استاندارد‌ها پیش نمیرود، بازهم در ناخودآگاه ما چیزی هست که به سمت دیدن این فیلم ها جذب می‌شویم.

جیغ یک اسلشر تمام عیار

فیلم‌های اسلشر (Slasher) از زیرمجموعه‌های ژانر ترسناک محسوب می‌شوند و سرشار از کشتار و خونریزی هستند. در فیلم‌های اسلشر معمولا یک قاتل سریالی وجود دارد که یک انسان معمولی است! این قاتل سریالی با وسایلی برنده مانند اره برقی، چاقو و تبر به کشتن افراد اقدام می‌کند.

شاید اصطلاح اسلشر برای هر فیلم ترسناکی که در آن قتل و خونریزی وجود دارد استفاده شود. اما تحلیلگران فیلم ویژگی‌هایی را برای یک فیلم سینمایی اسلشر بیان می‌کنند که آن را از سایر فیلم‌های ترسناک مثل فیلم‌های ژانر اسپلتر جدا می‌کند. در فیلم‌های اسلشر اعمالی اشتباه در گذشته منجر به آسیبی شدید می‌شوند که همین هم الهام بخش قاتل می‌شود و به او انگیزه می‌دهد تا دست به جنایت‌هایی خونین بزند.

برخی از بهترین فیلم‌ های ترسناک اسلشر حتی بعد از سال‌ها که از ساخت آنها می‌گذرد، هنوز هم طرفداران پر و پا قرصی دارند. بعضی از بهترین فیلم‌های این سبک بعد از مدتی تبدیل به یک فرانچایز شده و هر چند سال یک بار قسمت جدیدی از آنها منتشر می‌شود. فیلم‌هایی مثل هالووین و جیغ از این دسته فیلم ها هستند.

از نظر منتقدان هرگاه اثری در یک ژانر به پایان عمرش نزدیک می‌شود، هجو آن شروع می‌شود. فیلم جیغ در این زمینه یک استثنا به حساب می‌آید، چون علاوه بر این‌که هجوی از ژانر اسلشر (Slasher) به حساب می‌آید و گاهی‌اوقات نشان می‌دهد که کلیشه‌های این ژانر چقدر مضحک‌اند، ولی در کنارش خونی تازه به رگ‌های ژانر اسلشر تزریق می‌کند، چون برخلاف فیلم «فیلم ترسناک» (Scary Movie) که چهار سال بعد در سال ۲۰۰۰ منتشر شد و یک هجو خالص بود، جیغ علاوه بر جنبه‌های هجوآمیزش یک فیلم اسلشر تمام‌عیار نیز هست.

 

فیلم های اسلشر

 

فیلم اره – خون و خشونت

وقتی فیلم ترسناک اره در سال 2004 برای اولین بار به نمایش درآمد، یک زیرشاخه از ژانر ترس و وحشت را به نمایش درآورد که به آن اسپلتر می‌گویند. اسپلتر گونه‌ای از ژانر وحشت است که به عمد روی خشونت و شکنجه‌های فیزیکی تمرکز دارد. فیلم اره ساخته جیمز وان با استفاده از این فرمول و البته ترکیب آن با یک طرح متشنج و جنایی، موفق به جذب مخاطبان زیادی شد.

فیلم اره یا جیگساو شاید از بهترین فرنچایز‌های دنباله‌دار سینمای وحشت محسوب شود. این داستان دنباله دار سراسر خشونت و خون و جنایت را به تصویر میکشد. با این حال بیشترین ماندگاری را در طی این‌ سال‌ها در ژانر وحشت هالیوود داشته است. با این تفاسیر، فیلم «Spiral» یا مارپیچ که نسخه جدید فیلم وحشتناک اره محسوب می‌شود، تلاش کرده تا مسیر متفاوتی را در پیش بگیرد. مارپیچ خلاف داستان های قبلی مجموعه اره یک پیام خاص سیاسی را در خود جای داده است.

افسران پلیس در این فیلم درباره قانونی قدیمی به نام «ماده 8» حرف می‌زنند. این قانون به آنها آزادی عمل می‌دهد تا شهر خود را از هر طریق اداره کنند. ماده 8 پلیس را از پاسخ دادن به رفتار خود را به هر شکل در حین کار محافظت می‌کند. این قانون کاملاً سیاسی که درون داستان وجود دارد، نکته‌ای است که چرخ جنایت و عدالت درون فیلم را می‌چرخاند.

هالووین – ترسناک و جذاب

فیلم هالووین (Halloween) فیلمی ترسناک و اسلشر محصول ۱۹۷۸ ایالات متحدهٔ آمریکا است. این فیلم به کارگردانی جان کارپنتر، کارگردان شناخته‌شده در ژانر وحشت و علمی-تخیلی، ساخته شده‌است. افزون بر کارگردانی، نویسندگی و آهنگ‌سازیِ فیلم نیز بر عهده کارپنتر بوده است. هالووین در سال ۲۰۰۷ توسط راب زامبی با همین نام بازسازی شده‌است.

داستان فیلم هالووین درباره بیماری روانی است که در روز هالووین و زمانی که 6 سال داشت خواهرش را به قتل می‌رساند. 15 سال بعد او از آسایشگاه فرار می‌کند و قتل‌های زنجیره‌ای او شروع می‌شوند.

در سال 2018 فیلم دیگری با همین نام در ژانر ترسناک و اسلشر به کارگردانی دیوید گوردون گرین توسط یونیورسال استودیوز منتشر شد.

این فیلم سینمایی اسلشر اولین قسمت از سری فیلم‌های هالووین محسوب می‌شود و بعد از آن 11 فیلم دیگر ساخته شده است که هر کدام به نوعی داستان و شخصیت‌پردازی‌هایش را گسترش داده‌اند. فیلم Halloween Kills از جدیدترین دنباله‌های این اثر و از بهترین فیلم‌های اسلشر 2021 است.

هالووین به یکی از پرفروش‌ترین و سودآورترین فیلم‌های مستقل تاریخ تبدیل شد. داستان فیلم دربارهٔ قاتلی روانی به نام مایکل مایرز است که قصد کشتن قهرمان داستان، لوری استرود را دارد.

اگر طرفدار فیلم‌های ترسناک هستید، حتما فیلم هالووین را در چارخونه تماشا کنید.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *