ایجاد انگیزه کتابخوانی

مجله چارخونه » کتاب صوتی و الکترونیک » معرفی کتاب » ایجاد انگیزه کتابخوانی
ایجاد انگیزه کتابخوانی
ایجاد انگیزه کتابخوانی
فهرست محتوا

حتما این جمله را زیاد شنیده‌اید که سرانه کتابخوانی در کشور ما بسیار پایین است. یکی از مشکلاتی افراد آن را بیان میکنند این است که انگیزه‌ای برای کتابخوانی ندارند. دانش آموزان و دانشجویان به دلیل اینکه کتاب‌های درسی را مطالعه میکنند یا انگیزه برای مطالعه ندارند یا زمانی برای خواندن کتاب‌های غیر درسی ندارند. در اینجا داشتن یک برنامه هدفمند برای مطالعه می‌تواند انگیزه کتابخوانی را در افراد بالا ببرد.

یکی از موثرترین راهکارها برای ایجاد انگیزه تمرکز بر هدف است. هدفی که روشن و عینی و قابل دستیابی باشد و به آن علاقه مند باشید. در بحث مطالعه و کتابخوانی در مرحله اول سعی کنید کتابی را تهیه کنید که به داستان آن علاقه دارید. در مرحله بعد بر اساس توانایی و وقت خودتان برای خواندن کتاب زمان در نظر بگیرید. می‌توانید از روزی یک صفحه کتاب شروع کرده و به مرور تعداد صفحات را بالا ببرید. البته در اینجا باید به نکته ای اشاره کنیم که بین کتابخوانی و مطالعه کتاب تفاوت زیادی وجود دارد.

«مطالعه» در فرهنگ لغت معین به معنای نگریستن به هر چیز برای واقف شدن به آن و تأمل و تفکر و اندیشه در آن تعریف شده است. یعنی قرائتی را می‌توان مطالعه نامید که در آن عنصر تعقل، تدبر و تفکر اصل باشد.

اما «کتاب خواندن» به معنای قرائت هر اثر مکتوب، تعریف گسترده‌ای دارد که می‌توان از خواندن کتاب‌های شعر، فلسفی، تاریخی تا خواندن رمان‌های زرد و… را هم جزء آن محسوب کرد.

با این توصیف می‌توانیم به این نتیجه برسیم که افراد با کتاب خواندن زیاد، راحت‌تر می‌توانند به مرحله اهل مطالعه بودن، برسند. یعنی با خواندن زیاد کتاب، مقاله و مطلب، قوه تعقل و تفکر فعال خواهد شد.

 

چه کتاب‌هایی بخوانیم؟

 

چه کتاب‌هایی بخوانیم؟

اگر هنوز در انتخاب کتاب موفق نشده اید از دوستان خود کمک بگیرید. از آنها بخواهید درباره کتابهایی که خوانده اند برای شما توضیحاتی بدهند. چنانچه به آن کتاب علاقه داشتید آن را تهیه کنید. هیچ‌وقت فراموش نکنید که بهترین معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی می‌تواند در ابتدای مسیر کتابخوانی برای شما کمک زیادی به همراه داشته باشد و شما را تشویق  به تهیه و مطالعه کتابهای بیشتری کنند. با توجه به اینکه در حال حاضر انواع کتابها در اختیار افراد قرار دارد، مانند کتابهای دیجیتال و یا کتابهای صوتی، دیگر انتخاب کتاب کار سختی نخواهد بود.

در ادامه چند کتاب برای مطالعه به شما پیشنهاد می‌دهیم که امیدواریم از خواندن یا شنیدن آنها لذت ببرید.

کتاب اثر مرکب

کتاب اثر مرکب نوشته دارن هاردی کتابی قدرتمند و عملی است که راه‌های ایجاد تحولی شگفت‌انگیز در زندگی، درآمد و موفقیت افراد را بیان می‌کند.

این کتاب شامل اصولی برای به دست آوردن موفقیت است. اثر مرکب عصاره‌ای است که جویندگان موفقیت نیاز دارند بدانند و به آن‌ها عمل کنند. پس از به دست آوردن مهارت در این موارد، موفقیت‌های خارق‌العاده‌ای کسب خواهند کرد. اما اگر منتظر یک داروی شفابخش هستید که شبیه به چوب جادوگر با یک ورد زندگی‌تان را از این رو به آن رو کند، اصلا سراغ این کتاب نروید.

موفقیت آسان نیست. هیچ کتابی بدون شما نمی‌تواند معنای عملی موفقیت را واقعیت ببخشد و هیچ رژیم غذایی بدون اراده‌ی صد در صدی شما نمی‌تواند باعث کم شدن وزن‌تان شود. صادقانه بگوییم، موفقیت اصلا راحت نیست.

پدر ثروتمند پدر فقیر

رابرت کیوساکی در کتاب پدر ثروتمند پدر فقیر طرز فکر ده‌ها میلیون نفر در سراسر جهان را درباره پول به چالش کشیده و تغییر داده است. این کتاب این افسانه را که باید درآمد بالایی داشته باشی تا ثروتمند شوی، نابود می‌کند. با این اعتقاد که خانه هم یک دارایی محسوب می‌شود، مبارزه می‌کند. به والدین نشان می‌دهد که چرا برای آموزش دادن راجع به پول به فرزندان‌شان، نمی‌توانند روی سیستم آموزشی مدارس حساب کنند. یک بار برای همیشه دارایی و بدهی را معنی می‌کند. به شما یاد می‌دهد که درباره پول چه چیز به فرزندان‌تان یاد بدهید تا در آینده موفقیت مالی پیدا کنند.

کتاب نسخه بهتر خودت

جول اوستین، یکی از بهترین روان‌شناسان انگیزشی و کشیش کلیسای بزرگ لیکوود در کتاب نسخه بهتر خودت شما را عازم یک سفر درونی می‌کند. سفری که شما را با بخش‌هایی از وجودتان آشنا می‌کند که ممکن است تا پیش از این به ندرت به آنها توجه کرده باشید.

جول اوستین در این کتاب هفت نکته کلیدی ارائه می‌کند تا با اجرای آنها به نسخه بهتری از خود برسید. یعنی خودتان را از هر نظر ارتقا دهید. تأثیرگذارتر عمل کنید. خدا را بهتر بشناسید، همسر، پدر، مادر، مشوق، مربی، کارمند، کارفرما و مدیری بهتر باشید.

او معتقد است خدا ما را برای معمولی بودن نیافریده است. او نمی‌خواهد به جمله «به اندازه کافی خوب است» بسنده کنیم. می‌خواهد فراتر برویم و به مرحله بعدی برسیم. اوستین در کتاب نسخه بهتر خودت هفت نکته کلیدی معرفی می‌کند تا با کمک آنها زندگی خود را سرشار از موهبت‌های خداوند کنید. این هفت نکته پیچیده و دشوار نیستند و در واقع از فرط سادگی مغفول مانده اند. اما این نکات شخصیت و زندگی شما را شکل می‌دهند و در زندگی کاربرد زیادی دارند.

جول اوستین در کتاب نسخه بهتر خودت با سخنان دلنشین و تاثیرگذارش این هفت نکته آسان اما کلیدی را برای شما شرح می‌دهد.

کتابهای زیادی در زمینه موفقیت و روانشناسی وجود دارندو همچنین رمان های زیبایی که همگی آنها داستانهای زیبا را به تصویر میکشند. بسته به علاقه خودتان میتوانید کتابهای مختلفی را انتخاب کرده و بخوانید.

 

فرهنگ کتابخوانی

 

سخن آخر

کتاب ها پر از جملات و داستان‌های جذاب هستند. بعضی کتابها به ما می آموزد که چگونه سطح استانداردهای شخصی‌مان را بالا ببریم. کتاب مانند دوستی ارزشمند آگاهی ما را نسبت به تمامی مسائل افزایش میدهند.

شما چه کتابهای خوانده اید و به چه کتابهایی علاقه‌مند هستید؟ نام کتابهای خوبی که میشناسید و آنرا خوانده اید را برای ما ارسال کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *