نقد و بررسی فیلم آخرین دوئل 2021

مجله چارخونه » فیلم و سریال » فیلم » نقد و بررسی فیلم آخرین دوئل 2021
نقد و بررسی فیلم آخرین دوئل 2021
نقد وبررسی فیلم آخرین دوئل
فهرست محتوا

ریدلی اسکات کارگردان مشهور سینما در جدیدترین اثر خود به نام “آخرین دوئل” ماجرایی عجیب از کشور فرانسه را روایت کرده است که در آن وقایعی بر اساس آخرین دوئل ثبت شده در تاریخ فرانسه به وقوع میپیوندد. فیلم آخرین دوئل روایتی از مردمان قرن ۱۴ میلادی است که برای افتخار، شجاعت، شهرت تا آخرین نفس می‌جنگیدند. این فیلم روایت متفاوتی از تاریخ بیان می‌کند که با فیلم‌های تاریخی دیگر بسیار متفاوت است.

آخرین دوئل ما را به زمانی می‌برد که جنگ‌های میان فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها و اسکاتلندی‌ها با خشونت بسیار زیادی در جریان بود. شوالیه‌ها و حاکمان فئودالی به نام پادشاهان می‌جنگیدند تا نام و قدرت و ثروت کسب کنند. در آن دوران قدرت پایه و اساس اسم‌ها، رسم‌ها و سنت‌‌ها بود.

ریدلی اسکات امسال با ساختن دو فیلم به نام قلمرو بهشت و آخرین دوئل هنر کارگردانی خود را به رخ همه کشید و تمام توجهات را به سمت خود جلب کرد.

 

لست دوئل

 

آخرین دوئل فیلم تاریخی و حماسی

این اثر آخرین دوئل ثبت شده در تاریخ فرانسه را به تصویر میکشد که میان دو دوست اتفاق می‌افتد که در جنگ‌های فرانسه حضور داشتند. این فیلم شباهت‌های زیادی به فیلم «Gladiator» دارد. فیلم گلادیاتور درباره سردار رومی است که تبدیل به برده شده و در میدان نبرد گلادیاتورها برای شرافتش جنگید. فیلم آخرین دوئل نیز ماجرایی شبیه به دوئل مارکوس دارد، نبردی که در آن مارکوس برای حفاظت از نام خود و انتقام خون همسر و فرزندش به نبرد با سزار روم می‌رود.

در The Last Duel دو دوست به نام های ژاک و کروژ بعد از برگشت از جنگ، اختلافاتشان برسر یکی از دختران حاکمان فرانسه شعله ور می‌شود. مشکلات و اختلافات این دو ابتدا بر سر زمین و سپس با تجاوز ژاک به همسر کروژ به نهایت خود می‌رسد.

به همین دلیل دوئل بین این دو کهنه سرباز تبدیل به بخشی از تاریخ فرانسه شد. این فیلم یک درام تاریخی است و با آماده سازی دو شوالیه برای حضور در میدان نبرد آغاز می‌شود. در فلش بکی به گذشته رابطه ژاک و کروژ میرود جایی که آنها در کنار یکدیگر و در یکی از نبردهای ارتش فرانسه حضور داشتند.

بخش اول داستان به محوریت شخصیت کروژ اختصاص دارد و اختلافش با ژاک را از زاویه نگاه او به بیننده نشان می‌دهد. در بخش دوم همه چیز تغییر می‌کند و واقعیت داستان و اختلافات بین دو شخصیت اصلی مشخص می‌شود.

ریدلی اسکات به خوبی در این فیلم وزنه‌ای احساسی ایجاد می‌کند و بر هر عامل اجتماعی که بی‌عدالتی‌های جنسیتی را با سبک روایتی بسیار نامتعارف می‌سازد، تأکید می‌کند. در این فیلم ایده‌های مرد سالارانه را به دور از افتادن در بند کلیشه‌های تکراری فیلم‌های تاریخی، به تصویر می‌کشد.

 

The Last Duel

 

ساختار فلسفی و روانشناختی فیلم آخرین دوئل

سبک روایی این فیلم به‌حدی شگفت‌انگیز است که نه تنها آن‌را در دام کلیشه‌های تاریخی گرفتار نکرده، بلکه بسیار متفاوت و متناسب با حساسیت موضوع تجاوز جنسی که داستان اصلی فیلم را رقم میزند، است.

ریدلی اسکات کارگردان فیلم در صحنه‌هایی مشکلات روانی شخصیت‌های داستان را در قالب خشونت و انفجارهای درونی آشکار به تصویر می‌کشد. فیلمبرداری با حالت حضور، موسیقی متناسب با صحنه ها دست به دست هم می‌دهد و روایتی را در اختیار می‌گیرد که به هیچ‌وجه به سادگی نمی‌توان از آن گذر کرد.

یکی از ویژگی‌های مهم آخرین دوئل این است که فیلم از زوایای متفاوت نسبت به شخصیت‌ها به تصویر کشیده می‌شود. در هر صحنه شخصیت‌ها از زوایای مختلف دیده میشوند و این مخاطب را با چالش قضاوت رودررو میکند.

صحنه های جذاب این فیلم مانند آرامش قبل از رویارویی‌ها، پرورش اسب، کشاورزی و لباس پوشیدن کاروژ، ژاک و مارگریت قبل از مبارزه بزرگ بخش مهم و جدی فیلم است و هرکدام از شخصیت‌ها به شکل جداگانه‌ای آن را تجربه می‌کنند.

این فیلم بر خلاف فیلم‌های قرون وسطایی یک درام تاریخی نامتعارف است که با دوری از کلیشه‌ها از نابرابری و ستم بر زن‌ها سخن می‌گوید. موضوعی که در این فیلم به آن پرداخته شده در واقع مساله‌ای است که از دیروز تا به امروز همچنان جزو مسائل و مشکلات زنان هر جامعه محسوب می‌شود.

اسکات در این فیلم به خوبی چالش‌های زندگی و حفظ حقوق شخصی یک زن را تحت سلطه اندیشه‌های مردسالار به تصویر کشیده است. او به خوبی بر جنبه‌های نابرابری جنسیتی که توسط عادات اجتماعی ساخته شده است، تأکید می‌کند. این نوع بیان و دید نسبت به مساله تجاز و حقوق زنان از این فیلم یک اثر زیبا و قابل توجه ساخته است.

 

دانلود فیلم آخرین دوئل

 

نکات مثبت فیلم آخرین دوئل 2021

از جمله امتیازات مثبتی که میتوان به این فیلم داد فیلمبرداری بسیار خوب و لوکیشن های همخوان با صحنه های فیلم است. سکانسهای مختلف فیلم از دید تماشاگر زیبا، تاثیرگذار و باورپذیر بود و ذهن بیننده برای پی بردن به حقیقت، مدام به چالش کشیده می‌شود. تعلیق و کشش داستانی بسیار زیاد بود و تا پایان ادامه داشت. این فیلم یکی از بهترین نقش آفرینی های جودی کومر در نقش مارگریت هم به حساب می‌آید.

 

https://mag.charkhoneh.com/11949
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *