خطرناک ترین پیام‌رسان‌ها از نظر امنیت

مجله چارخونه » خبر » خطرناک ترین پیام‌رسان‌ها از نظر امنیت
خطرناک ترین پیام‌رسان‌ها از نظر امنیت
امنیت پیام رسان ها
فهرست محتوا

امنیت و حفظ حریم شخصی یکی از مهمترین مباحث استفاده از پیام‌رسان‌ها است. به همین دلیل بسیاری از کاربران به دنبال پیام رسان هایی هستند که امنیت بالایی داشته باشد و اطلاعات خصوصی آنها جایی درز نکند. امنیت پیام رسان ها به ضریب امنیت بالای آنها در رمزنگاری است.

امنیت پیام رسان به زبان ساده یعنی کسی از اطلاعاتی که شما در این شبکه ها به اشتراک میگذارید، با خبر نشود. این افراد میتوانند سازمان، شرکت، هکر، رسانه، نهاد های امنیتی و یا حتی دولت ها باشند. اطلاعات شما تمام آن چیزی است که درون این برنامه ها وارد می‌کنید، مانند: عکس، پیام، شماره تلفن، ایمیل، آدرس، موقعیت مکانی (Location)، نام کاربری، جنسیت و غیره.

هرچقد افراد کمتری بتوانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند، امنیت پیام رسان بالاتر میرود. به عبارتی، هر چقدر دست یابی به اطلاعات شما سخت تر و غیر ممکن تر باشد، برنامه ای که از آن استفاده میکنید امنیت بالاتری دارد.

بسیاری از پیام‌رسان‌ها روی امنیت و حفظ حریم خصوصی مانور می‌دهند. اما گزارش هایی منتشر شده که نشان میدهد این پیام‌رسان‌ها تا چه اندازه اطلاعات در اختیار FBI قرار می‌دهند و به نوعی از داده‌ها و حریم خصوصی کاربرانشان حفاظت می‌کنند.

دسترسی اف بی آی به اطلاعات

یکی از مهمترین مسائل این است که FBI می‌تواند از طریق حکم یا احضاریه، داده‌های مختلفی از پیام‌رسان‌ها دریافت کند. طبق سندی که به تازگی در این باره افشا شده، واتس‌اپ و iMessage بیشترین اطلاعات را در اختیار FBI قرار می‌دهند!

این سند منتشر شده نشان میدهد واتس‌اپ، iMessage و لاین محتوای محدودی از پیام‌ها را در پاسخ به درخواست قانونی از سوی FBI در اختیار آن قرار می‌دهند. اما سیگنال، تلگرام، وایبر و وی‌چت هیچ‌گونه محتوایی از پیام‌ها به FBI ارائه نمی‌دهند.

شاید به نظر بعضی کاربران واتس‌اپ و iMessage تفاوت چندانی با پیام‌رسان‌های دیگر نداشته باشند اما این گزارش چیز دیگری میگوید. واتس‌اپ در پاسخ به احضاریه اطلاعات پایه را در اختیار FBI قرار می‌دهد، اما اگر با حکم روبه‌رو شود، به FBI اجازه می‌دهد که به آدرس مخاطبین دسترسی پیدا کند و این جنجالی ترین بحث درباره این پیام رسان است.

یکی از بدترین اتفاقات این است که FBI با درخواست نظارت می‌تواند از واتس‌اپ بخواهد که هر ۱۵ دقیقه، منبع و مقصد پیام را برایش ارسال کند. البته محتوای پیام در اختیار این سازمان قرار نمی‌گیرد. حالا اگر کاربری آیفون داشته باشد و از پیام‌های واتس‌اپ در آی‌کلود بکاپ بگیرد، FBI می‌تواند به محتوای پیام‌ها هم دسترسی پیدا کند چرا که کلید رمزنگاری را اپل در اختیارش قرار می‌دهد.

در صورتی که کاربر برای بکاپ‌های iMessage هم از آی‌کلود استفاده کند، FBI با حکم دادگاه می‌تواند به محتوای متن‌ها دسترسی پیدا کند. البته سرویس اپل برخلاف واتس‌اپ فاقد قابلیت درخواست نظارت است.

پس کدام پیام‌رسان امنیت دارد؟

اپل و سرویس تحت مالکیت متا، تلگرام و سیگنال کمترین اطلاعات را به صورت قانونی در اختیار FBI قرار می‌دهند. تلگرام به هیچ عنوان محتوای پیام‌ها را در اختیار FBI قرار نمی‌دهد و به ندرت اطلاعات مخاطب را به FBI می‌دهد مگر در مواردی بسیار خاص. البته طبق سند، اگر تحقیقات درباره اقدامات تروریستی باشد، شاید تلگرام آدرس‌های آی‌پی و شماره تلفن را در اختیار مقامات قرار دهد.

سیگنال هم محتوای پیام را در اختیار FBI قرار نمی‌دهد، اما تاریخ ثبت نام کاربر و همچنین آخرین زمانی که به پلتفرم آن متصل شده را به FBI اطلاع می‌دهد.

هرچند تمامی این موارد از قبل هم منتشر شده بود و این اطلاعات کاملا جدید نیستند، اما یکبار دیگر تفاوت عملکرد پیام‌رسان‌ها در مقابل حکم‌های قانونی و همچنین پایبندی‌شان به حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران را نشان می‌دهد.

امنیت پیام‌رسان‌های غیر رسمی تلگرام

تلگرام یک پلتفرم منبع باز است به این مفهوم که تلگرام این قابلیت را در اختیار بقیه‌ی شرکت‌ها هم قرار میدهد تا بتوانند اپلیکیشن‌هایی بسازند که به سرورهای تلگرام متصل شوند. نمونه‌های زیادی از این برنامه‌های غیر رسمی که به آنها کلاینت گفته میشود هم در کشور ما وجود دارد. معروف‌ترین آنها موبوگرام است که توانست با اضافه کردن امکانات خاصی، استفاده از تلگرام را راحت تر کند.

 

اما در نصب کردن این اپلیکیشن‌های غیر رسمی احتیاط لازم را رعایت کنید. گاهی همین امکانات اضافه و دستکاری‌هایی که بعضی شرکت ها در کدهای اصلی انجام می‌دهند، راه نفوذ به سیستم شما را آسانتر می‌کند. همیشه سعی کنید از اپلیکیشن‌های رسمی یا از کلاینت‌های مطمئن و معتبر برای کارهای خود استفاده کنید.

https://mag.charkhoneh.com/11946
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *