بهترین فیلم های کوتاه 2021

مجله چارخونه » فیلم و سریال » فیلم » بهترین فیلم های کوتاه 2021
بهترین فیلم های کوتاه 2021
بهترین فیلم های کوتاه 2021
فهرست محتوا

شاید برای تعریف فیلم کوتاه معیار دقیق و ویژگی خاصی وجود نداشته باشد. اگر بخواهیم تحت اللفظی آن را معنا کنیم به این صورت مفهوم میابد: فیلمی که از لحاظ زمان کوتاهتر از فیلم های دیگر است. در واقع فیلم کوتاه جزو ژانر یا طبقه خاصی از فیلم‌ها محسوب نمی‌شود و یک اصطلاح عام است که از روز اول پیدایش سینما وجود داشته است.

میتوان صحنه هایی از قطارهای در حال ورود به ایستگاه و نور منعکس شده بر روی آسفالت خیس، تا تردستی و شعبده بازی و سفرهای تخیلی به کره ماه را فیلم کوتاه دانست. فیلم کوتاه، فیلم های سیاه و سفید و هم فیلم های رنگی، فیلم های مستند، داستانی، تجربی، نقاشی متحرک، درام و ملودرام، حادثه‌ای، دلهره آور، طنز و کمدی و نیز فیلم های تجاری، فرهنگی، هنری و آموزشی را در بر می گیرد.

برای ساخت بهترین فیلم‌‌ های کوتاه، میتوان از 2 تا 30 دقیقه زمان در نظر گرفت. با ابزاری محدود و صحنه‌ایی محدود باید آنچه را که باید، به بیننده منتقل شود. در فیلم‌های کوتاه موضوعات بسیار سخت و پیچیده نیستند اما در عین حال ممکن است معنا و مفهوم پیچیده‌ای داشته باشند.

معرفی بهترین فیلم های کوتاه 2021

سال 2021 با توجه به تولیدات فیلم های بلند سینمایی و سریال های تلویزیونی، فیلم های کوتاه زیادی هم ساخته و به نمایش داده شدند.

لیستی از بهترین فیلم های کوتاه سال را از کشورهای مختلف معرفی میکنیم. این فیلم ها توسط فیلمسازانی با دیدگاه‌های خلاقانه و متفاوت ساخته شده است. این ساخته ها برخی از بهترین تجربه‌هایی را که سینمای مدرن در قالب فیلم کوتاه ارائه کرده است را نشان می‌دهد و در مدت زمان کوتاه نمایش موفقیت زیادی کسب کردند.

تعداد فیلم های کوتاه ساخته شده همانند دیگر تولیدات فیلم و سریال بسیار چشمگیر بودند. تعداد ده فیلم کوتاه پر بازدید را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد.

۱۰-  Skinnedاز بهترین فیلم‌‌های کوتاه ۲۰۲۱

مایک هولبوم، کارگردان کانادایی، یکی از پرکارترین و جذاب‌ترین فیلم‌سازان تجربی است که از کودکی با رسانه‌ و سینما سر و کار داشته است. مجموعه آثار جذاب او در جشنواره های مختلف فیلم جوایز و افتخارات را به دست آورده و مورد تجلیل بسیاری از اهل فن قرار گرفته است.

از ابتدای همه‌گیری، Hoolboom چندین فیلم کوتاه ساخته است، اما جالب‌ترین پروژه از میان آنها Skinned است. این داستان نابودی جامعه مدرن را پس از اینکه یک ویروس باعث از کار افتادن اینترنت می‌شود را نشان میدهد. از بین رفتن فضای مجازی به واسطه نفوذ ویروس کامپیوتری و تنها شدن انسانها در این فیلم به خوبی به تصویر کشیده شده است.

۹- Citadel یا دژ

یکی دیگر از آثاری که ساخت آن در دوران کرونا ضروری احساس میشد، سیتادل یا دژ بود. بازتاب خیالی در مورد فضای اجتماعی سیاسی در طول همه گیری بیماری کرونا است. اسمیت با دید جالب فضای سخنرانی بوریس جانسون درباره همه‌گیری کرونا را با صحنه‌هایی عجیب درآمیخته و تفسیری روشن‌ از تجربه قرنطینه نمایش میدهد.

اگرچه اسمیت مدت‌ها می‌خواست چنین پروژه‌ای را انجام دهد، اما در نهایت با الهام از فضای سخنرانی بوریس جانسون در فوریه ۲۰۲۰ که در آن بریتانیا را به سوپرمنی برای نجات اقتصاد جهان تشبیه میکرد را به تصویر کشید.

 ۸- August Sky  از بهترین فیلم‌ های کوتاه ۲۰۲۱

در سال ۲۰۱۹ آتش‌سوزی‌های مهیبی در جنگل‌های حاره‌ای آمازون به راه افتاد که موجب شد ستونی از دود و خاکستر آسمان نواحی اطراف جنگل‌ها را در بر بگیرد. یکی از عواقب این آتش‌سوزی‌های مهیب این بود که در کمال حیرت شهروندان شهر سائوپائولو، ناگهان در وسط روز آسمان شهر رو به سیاهی رفت؛ موضوعی که از چشم جاسمین تنوچی، کارگردان فیلم دور نماند.

این تیرگی آسمان در تابستان گویی پیشگویی هراس‌آوری از اتفاقاتی بود که بعدا در سال ۲۰۲۰ رخ می‌دادند. «آسمان اوت (August Sky)» به عنوان یکی از بهترین فیلم‌ های کوتاه ۲۰۲۱، داستان پرستار بارداری را روایت می‌کند که در میان یکی از همین آتش‌سوزی‌ها به دام افتاده و نهایتا به کلیسایی پناه می‌برد. فیلم تأمل‌برانگیز تنوچی به دلیل داستان‌پردازی خیره‌کننده‌اش برای او جایزه‌ی ویژه جشنواره کن را نیز به همراه آورد.

۷-«صدای بشر» تجربه‌ای کم‌نظیر از پدرو آلمادوار

«صدای بشر (The Human Voice)» فیلم درام کوتاهی از پدرو آلمودوار، فیلمساز سرشناس اسپانیایی است. او صدای بشر را از روی نمایشنامه‌ای به همین نام از «ژان کوکتو» اقتباس کرده است. این فیلم کوتاه یکی از اولین فیلم‌های کارگردان اسپانیای به زبان انگلیسی نیز به حساب می‌آید.

آلمادوار در این فیلم کوتاه با نقش‌آفرینی تیلدا سوینتن، بازیگر آمریکایی برنده جایزه اسکار، به کند و کاو بحران روحی انسان‌های مدرن و انزوای دردناک‌شان پرداخته است. سوینتن نقش زنی را بازی می‌کند که در انتظار بازگشت معشوقش است تا چمدان‌های جامانده‌اش و سگی که به همراه نبرده را با خود ببرد. «صدای بشر» که تمثیل شگفت‌انگیزی از اضطراب‌های درونی ما انسان‌ها است کاملا از فیلم بلند آلمادوار «مادران موازی (Madres Paralelas)» که امسال اکران شد موفق‌تر بود.

۶- عموی من تودور

فیلم کوتاه «عموی من تودور (My Uncle Tudor)» از دیگر بهترین فیلم های کوتاه 2021 است و برای اولگا لوکوونیکوا تجربه‌ای کاملا شخصی بود. او بار دیگر از خانه‌ی پدربزرگ و مادربزرگش که در کودکی زمان زیادی را در آنجا گذرانده بود دیدن کرد. اما در حالی که مخاطب انتظار دارد او را در سفری نوستالژیک ببیند، اما در واقع لوکوونیکوا در این سفر به تجربه‌های تلخ و آسیب‌زای خود می‌پردازد.

اولگا لوکوونیکوا که با «عموی من تودور» برنده خرس طلای جشنواره فیلم برلین نیز شد در رابطه با فیلم کوتاه خود گفته است: «تصمیم گرفتم فیلمی درباره بزرگ‌ترین درد زندگی‌ام بسازم، خاطرات کودکی که ده‌ها سال از همه پنهان کرده بودم. می‌خواستم نشان دهم که کودکان بیش از اینکه از بی‌رحمی‌های غریبه‌ها متأثر شوند از رفتارهای نزدیکان خود آسیب‌ می‌بینند.»

۵- نرو به مامانت بگو

یکی دیگر از بهترین فیلم‌‌ های کوتاه ۲۰۲۱ «نرو به مامانت بگو (Don’t Go Tellin’ Your Momma)» است که کارگردانی آن برعهده‌ «توپاز جونز»، خواننده موسیقی رپ است. او در یکی از بهترین فیلم های کوتاه ۲۰۲۱ مخاطبان را به همراه خود به سفری زندگی‌نامه‌ای می‌‌برد تا مسائل مختلفی از فرهنگ سیاهان تا نظام آموزشی و وقایع سیاسی و اجتماعی روز آمریکا را بررسی کند.

۴- چهار جاده

فیلم کوتاه «چهار جاده (Four Roads)» یکی از بهترین آثاری است که توسط آلیچه رورواکر، یکی از آینده‌دارترین فیلمسازان سینمای مدرن ساخته شده است. با توجه به قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی، برای بسیاری از ما دیدن یکدیگر به تماشای تصاویر هم از طریق لنزهای دوربین تبدیل شده بود. این همان چیزی است که رورواکر در فیلم کوتاه خود به آن پرداخته است.

کارگردان در این فیلم با یک دوربین ۱۶ میلی‌متری سعی می‌کند با همسایگان خود ارتباط برقرار کند. نتیجه‌ی کار فیلم عمیقا دلگرم‌کننده و پر احساسی است که احتمالا سال‌ها بعد از آن به عنوان یکی از بهترین یادمان‌های دوران هم‌گیری کرونا یاد خواهند کرد.

۳- مواظب باش؛ فیلمی علیه نژادپرستی

در سال‌های اخیر گفتمان‌های زیادی پیرامون نژادپرستی به خصوص از سوی سیاستمداران محافظه‌کار درگرفته که دل‌های بسیاری را نیز آزرده کرده است. احتمالا فیلم کوتاه «مواظب باش (Play It Safe)» به کارگردانی میچ کالیسا تأثیر قوی بر این گفتمان‌های منفی نژادی خواهد گذاشت.

او در این فیلم جوان سیاه‌پوستی اهل لندن به نام جاناتان را نشان می‌دهد که در کلاس تئاتر تحقیر می‌شود. وقتی معلم تئاتر به جاناتان نقش یک تبهکار خیابانی را می‌دهد، او تصمیم می‌گیرد بالاخره نسبت به این تعصب‌ها اعتراض کند.

۲- استخوان‌هافیلم کوتاه سورئالیستی

«استخوان‌ها (The Bones)» یکی از بهترین فیلم های کوتاه ۲۰۲۱ به کارگردانی کریستوبال لئون و خوآکین کوسینیا است. این دو این کارگردان خو‌ش‌ذوق در فیلم سورئالیستی خود بازتابی از مسائل فرهنگی و سیاسی را منعکس کرده‌اند. در استخوان‌ها کشف اولین فیلم استاپ‌موشن جهان با تهیه‌‌ی پیش‌نویس جدید قانون‌ اساسی کشور شیلی مقایسه شده است.

استخوان‌ها که به شدت یادآور آثار تیم برتون است، به سرعت مورد توجه اهالی سینما نیز قرار گرفت و جایزه بهترین فیلم کوتاه جشنواره فیلم ونیز را نیز به دست آورد. استخوان‌ها که تلفیقی از ژانرهای فانتزیِ ترسناک و رئالیسم سیاسی است دستاورد خلاقه‌ی بی‌نظیری است که نمی‌توان به راحتی نادیده‌اش گرفت.

۱- بروتالیا، روزهای کار

«بروتالیا، روزهای کار (Brutalia, Days Of Labour)» از بهترین فیلم‌‌ های کوتاه ۲۰۲۱، به کارگردانی مانولیس ماوریس فیلمی عمیقا حزن‌انگیز و سیاه است. ابن فیلم به خوبی وقایع جامعه‌ای دیکتاتورزده را به تصویر می‌کشد. ماوریس با بهره بردن از تمثیلی ویران‌شهری جامعه‌ای را به تصویر کشیده که در آن زنان و مردان در انزوا زندگی می‌کنند. فیلم کوتاه بروتالیا، از بهترین فیلم‌های کوتاه ۲۰۲۱ برنده‌ی جایزه‌ کانال+ جشنواره کن نیز شد.

https://mag.charkhoneh.com/12036
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *