بهترین فیلم‌های ژانر بیوگرافی

مجله چارخونه » فیلم و سریال » دنیای فیلم و سینما » بهترین فیلم‌های ژانر بیوگرافی
بهترین فیلم‌های ژانر بیوگرافی
فیلم‌های ژانر بیوگرافی
فهرست محتوا

علاقه به زندگی نامه افراد معروف و مشهور در زمینه های مختلف باعث شده که بسیاری از افراد به کتابها و حتی فیلم‌هایی ژانر بیوگرافی که در این زمینه نوشته و یا ساخته می‌شود روی بیاورند. محبوبیت، زیبایی، موفقیت و یا استایل زندگی اینگونه افراد برای مردم عادی بسیار هیجان‌انگیز است.

در صنعت سینما به دلیل افراد بسیار زیاد به این سبک ژانری به نام ژانر بیوگرافی نیز در نظر گرفته شده و فیلمهای زیادی نیز در این زمینه ساخته شده‌اند.

در فیلم‌های ژانر بیوگرافی تاریخ دقیق اتفاقات و اسامی واقعی اشخاص به وضوح بیان شده و در بسیاری از مواقع سازندگان فیلم در برخی موارد برای بهبود روایت داستان و یا برای هیجان‌انگیزتر کردن روند داستان فیلم ممکن است برخی از اتفاقات واقعی را با تغییراتی جزئی به تصویر بکشند. اما این تغییرات به روند اصلی داستان لطمه و صدمه ای وارد نخواهد کرد.

از نگاه هنری کارگردان یک فیلم بیوگرافی باید ضمن حفظ داستان اصلی شخصیت مورد نظر، صحنه ها را متناسب با پرده سینما و نگاه مخاطب طراحی کند.

معروفترین فیلم‌های بیوگرافی توسط کارگردانان بزرگی مثل مارتین اسکورسیزی و اسپیلبرگ در مورد شخصیت‌های هنری، سیاسی و ورزشی یا حتی جنایی ساخته شده‌اند. در این مقاله تلاش داریم بهترین فیلم های ژانر بیوگرافی را که طی سالهای مختلف ساخته شده اند را به شما معرفی کنیم.

 

زندگینامه لینکلن

 

فیلم‌های ژانر بیوگرافی شخصیت های سیاسی

لینکلن

همانطور که گفتیم یکی از داستانهای مورد علاقه برای ساخت فیلم‌های بیوگرافی استفاده از زندگینامه شخصیت های سیاسی است.

لینکلن ساخته استیون اسپیلبرگ یکی از فیلم های بی نظیر سال ۲۰۱۲ بوده و برنده جایزه اسکار شد. تمامی اعضای تیم تولید این فیلم بی نقص بودند و از لحاظ واقعیت تاریخی تنها در چند جای اندک از این فیلم از واقعیت داستان زندگی آبراهام لینکلن فاصله گرفته شده است که بیشتر مربوط به ماجراهای کنگره است. یکی از معدود ایرادهایی که به این فیلم وارد است این بوده که تیم سازنده لایه های سیاسی دوران زندگی لینکلن و سال ۱۸۶۵ را نادیده گرفته اند.

سقوط (زندگینامه هیتلر)

هیتلر یکی از مهمترین شخصیت های سیاسی دنیا است که فیلم های زیادی پیرامون زندگی سیاسی او ساخته شده است. در میان این فیلم ها که اکثرشان فیلم های ظاهراً مستند بوده اند هیچکدام به پای فیلم زندگینامه ای «سقوط» (Downfall) نمی رسد. اگر چه فیلم «سقوط» زیاد شناخته شده نیست و بسیاری اسم آن را هم نشنیده ند اما این فیلم زندگینامه ای و تاریخی تصویر واقعی تری از لحظات پایانی زندگی هیتلر ارائه می دهد.

داستان این فیلم بر اساس خاطرات و گفته های یکی از نزدیک ترین دستیاران هیتلر نوشته شده است که در ساعات پایانی حکومت رایش سوم و زندگی هیتلر در همان پناهگاه های زیرزمینی حضور داشت که هیتلر و نزدیکانش در آن پناه گرفته بودند. فیلم «سقوط» آخرین تقلاهای افسران بلند رتبه نازی برای زنده ماندن و برگرداندن وضعیت را به تصویر می کشد. تماشای این فیلم زندگینامه ای خیره کننده را از دست ندهید.

معاون رییس جمهور (زندگینامه دیک چنی)

فیلم معاون، نشان دهنده چگونگی تبدیل شدن دیک چنی به قدرتمندترین معاون رییس جمهور تاریخ آمریکا است. او بعد از به‌دست آوردن این جایگاه، کشور خود و همچنین کل دنیا را به گونه‌ای تغییر داد. تغییرات بزرگی که ما امروز همچنان این تغییرات را حس می‌کنیم.

دیک چنی متولد سال ۱۹۴۱  و مشاغل سیاسی اش از سال ۱۹۶۹ در کاخ سفید شروع شد. کارش را به عنوان کارآموز سناتور کنگره شروع کرد. از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹ نماینده جمهوری‌خواه وایومینگ در کنگره بود. سال ۱۹۸۹ جورج دبلیو بوش که رییس‌جمهور بود چنی را برای وزارت دفاع انتخاب کرد. چنی بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ از ایران، عرق و کره شمالی به عنوان خطرهای هسته‌ای یاد کرد و از همان زمان آتش جنگ‌افروزی را شعله‌ور کرد. او نسبت خانوادگی دوری نیز با باراک اوباما دارد.

در زمان ریاست جمهوری جورج بوش پسر به عنوان معاون رییس‌جمهور از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ در کاخ سفید حضور پیدا کرد. فیلم آدام مک‌کی به این دوره از زندگی او می‌پردازد که طبق برخی گزارش‌ها حتی از خود جورج بوش هم قدرتمندتر بود و او را به عنوان قدرت اصلی ایالات متحده آمریکا می‌شناختند. او کسی بود که آتش جنگ افغانستان و عراق را برافروخت و خشم جوامع بین‌المللی را متوجه دولت آمریکا کرد.

فیلم‌های ژانر بیوگرافی شخصیت های هنری

هفته‌ای که با مریلین گذراندم

این فیلم به کارگردانی سایمن کورتیس ساخته شد و میشل ویلیامز به عنوان کاراکتر اصلی ایفای نقش داشت. تمرکز اصلی فیلم بر روی شخصیت مرلین مونرو در زمان ساخت «شاهزاده و مانکن» ۱۹۵۷ The Prince and the Showgirl است و حتی صحنه‌های فیلم در همان استودیو فیلم‌برداری شدند.

این فیلم  به اتفاقات تابستان سال 1956، یعنی زمان اوج مشکلات « مونرو » می پردازد. این فیلم براساس 2 کتاب خاطرات دستیار سوم « لارنس اولیویر » در زمان ساخت فیلم « The Prince and the Showgirl » که « کالین کلارک » نام داشت ساخته شده است.

فیلم بلوند 2022 هم که به زودی قرار است اکران شود، داستان کلی زندگی مریلین مونرو را از دید دیگری روایت می‌کند. با اینکه سال‌های زیادی از مرگ او می‌گذرد، اما مرلین مونرو همچنان طرفدار دارد و یکی از پرطرفدارترین بازیگران زن در جهان است.

 

زندگینامه مرلین مونرو

 

بر دروازه ابدیت

این فیلم در سال 2018 ساخته شد و به روزهای پایانی زندگی ونسان ون گوگ، نقاش معروف هلندی در شهر آرل فرانسه می‎پردازد. عنوان این فیلم برگرفته شده از نقاشی رنگ روغنی است. ون گوگ زمانی که در جنوب فرانسه به سر می‌برد، حدود دو ماه قبل از درگذشتش آن را کشیده بود.

هر چند او در زمان حیاتش در گمنامی به‌ سر می‌برد و در تمام طول عمر خود تنها یکی از تابلوهایش را فروخت، اما اکنون به‌ عنوان یکی از تاثیرگذارترین نقاشان قرن نوزدهم در جهان شناخته می‌شود

ویلم دفو (Willem Dafoe) نامزد اسکار نقش این نقاش را ایفا می‌کند. اشنابل کارگردان این فیلم است و برخلاف فیلم‌های قبلی‌اش که به کل زندگی یک هنرمند می‌پردازد، بر دوره خاصی از زندگی ون گوگ تمرکز می‌کند. بنابراین به خوبی توانسته شخصیت این هنرمند و تمایلاتش را نشان دهد.

فیلم‌های ژانر بیوگرافی جدید سال 2022

در سال جدید میلادی فیلم های جدید دیگری در این ژانر به نمایش گذاشته خواهد شد. یکی از این فیلمها، فیلم پروژه بدون عنوان الویس پرسلی، براساس زندگی الویس پرسلی، اسطوره موسیقی راک اند رول، به کارگردانی باز لورمن است. هنوز عنوانی برای آن درنظر گرفته نشده و این فیلم توسط استودیو برادران وارنر در دست ساخت قرار دارد و قرار بود در سال 2021 اکران شود اما تا سال 2022 تاخیر خورد و احتمالا به‌جای اکران دیجیتال، در سینما اکران خواهد شد.

فیلم جدید دیگر سال 2022 در ژانر بیوگرافی، فیلم ریگن، داستان زندگی رونالد ریگن، بازیگر و بعدتر رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا است. فیلم ریگن یا ریگان روایتی از روزهای کودکی تا روزی که در دفتر نشسته است و ریاست جمهوری ایالات متحده را برعهده دارد، نمایش میدهد.

فیلمهای دیگری از ژانر بیوگرافی و زندگینامه افراد مشهور، در سال 2022 اکران خواهد شد که در مقالات دیگر به آنها اشاره خواهیم کرد.

 

زندگینامه الویس

 

سخن آخر

فیلمهای ژانر بیوگرافی یکی از بهترین ژانرها برای آشنایی با سرگذشتی متفاوت از زندگی هریک از ما است. تمامی شخصیت ها این فیلمها سرگذشت خاصی داشتند که آنها را تبدیل به فرد معروفی کرده است.

با تماشای این فیلم ها درمی‌یابیم، هر شخصیت چه سیاسی چه هنری در زندگی خود برای رسیدن به اهدافی بزرگ دردها و رنج‌های زیادی را تحمل کرده است. این فیلم ها دید جدیدی از فراز و نشیب‌هایی که افراد مشهور برای رسیدن به موفقیت طی کرده به ما میدهد.

 

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *