نقد و بررسی فیلم سقوط ماه 2022

مجله چارخونه » فیلم و سریال » دنیای فیلم و سینما » نقد و بررسی فیلم سقوط ماه 2022
نقد و بررسی فیلم سقوط ماه 2022
فیلم سقوط ماه 2022
فهرست محتوا

فیلم سقوط ماه یا مون فال یکی از جدیدترین فیلم‌های آخرالزمانی است که توسط رولاند امریش ساخته شده و با سکانس‌های عمیق، بسیاری از غیرممکن‌ها را به راحت به تصویر می‌کشد. شاید بتوان گفت بعد از بالا را نگاه نکن که آن هم به فاجعه‌ای اشاره می‌کرد که قرار بود زندگی کل انسان‌ها را از بین ببرد، سقوط ماه نیز به چنین فاجعه‌ای با دید وسیع‌تر اشاره دارد.

سقوط ماه از رمانی به نام “چه کسی ماه را ساخت؟” اقتباس شده است. این رمان همان‌طور که از نامش بر می‌آید، به چگونگی ساخت ماه می‌پردازد و منبع الهام برای ساخت فیلم تخیلی «سقوط ماه» به کارگردانی رولاند امریش است.

در این فیلم ماه به وسیله یک نیروی شرور از مدار خارج شده و با سرعت زیاد به سمت زمین و نابودی آن حرکت می‌کند. در حالیکه چند هفته بیشتر به وقوع این فاجعه باقی نمانده، جو فاولر مدیر ناسا و فضانورد سابق بر این باور است که کلید نجات سیاره زمین را در دست دارد. هیچکس حرفای این فرد را جدی نمی‌گیرد بجز فضانورد برایان هارپر و نظریه پرداز توطئه کی‌سی‌هاوسمن، که این قهرمانان یک ماموریت فضایی غیرممکن را به کمک هم سازماندهی می‌کنند. آنها روی سطح ماه فرود می‌آیند و سعی می‌کنند بشریت را نجات دهند و با معمایی از ابعاد کیهانی روبرو می‌شوند.

درباره کارگردان فیلم سقوط ماه

امریش کارگردانی است که به هیچ یک از انواع فیلم‌های آخرالزمانی “نه” نمیگوید. از امواج جزر و مدی و زلزله گرفته تا تهاجم بیگانگان، هر چیزی که آینده بشریت را تهدید کند توسط این کارگردان آلمانی ساخته می‌شود.

امریش فاجعه‌های غم‌انگیز که زمین را به‌طور تماشایی مانند ویران می‌کنند مانند «روز پس فردا» یا «2012»، سفرهای ستاره‌ای در جستجوی تمدن‌های بیگانه مانند «Moon 44» و «دروازه ستارگان» یا بیگانگانی از فضای بیرونی که مستقیماً از «روز استقلال» بیرون آمده‌اند را به راحتی کارگردانی میکند.

سقوط ماه 2022 در بخش جلوه‌های ویژه به نوعی اثری تماشایی و سرگرم‌کننده است. امریش همواره در بخش جلوه‌های ویژه و رقم زدن ویرانی‌های بزرگ بر روی پرده سینما، یکی از بهترین‌های هالیوود است.

 

سقوط ماه

 

فیلم‌نامه و نقد فیلم  2022 Moonfall

بسیاری از منتقدان سینما به فیلمنامه آن امتیاز کمی داده‌اند از نظر آنها فیلنامه از جهات بسیاری ضعیف و در روند فیلم بسیار تاثیرگذار بوده است. رولاند امریش با این فیلمنامه به نوعی تخیل خود را دست کم گرفته و هیجان فیلم را به نوعی از بین برده است. داستان‌های فرعی ضعیف و نیمه کاره فیلم درباره ازدواج‌های شکست خورده و فرزندان از هم جدا شده از جمله نقطه ضعف های این فیلم است.

سقوط ماه به نحوی از پتانسیل خود به عنوان یک فیلم فاجعه‌آمیز مهیج استفاده نمی‌کند. در عوض تصمیم می‌گیرد خود را به یک درام علمی تخیلی توسعه نیافته تبدیل کند. در بیشتر موارد، فیلم از فاجعه اصلی خود به عنوان پس‌زمینه‌ای استفاده می‌کند تا شخصیت‌ها و روابط بد آنها را بررسی کند.

شخصیت پردازی فیلم سقوط ماه

به گفته منتقدان این فیلم شخصیت‌های سقوط ماه تک بعدی هستند و به طور کامل توسط توانایی‌ها و روابطشان با یکدیگر تعریف می‌شوند و نقش و شخصیت مستقلی ندارند. به‌جز شخصیت برایان که در طول فیلم سفری از خودشناسی و پذیرش را طی می‌کند که در واقع لحظاتی از طنین و احساسات واقعی را در خود دارد. با این حال، جان بردلی یکی از خسته کننده ترین و غیرضروری‌ترین شخصیت‌هایی است که در این فیلم حضور دارد.

 

moonfall 2022

 

نظر منتقدان فیلم سقوط ماه

Nell Minow Movie Mom

فیلم های آخرالزمانی و نامتعارف نیازی به هوشمند بودن ندارند، اما نباید اینقدر گنگ باشند.

James Berardinelli ReelViews

اگر بیماری همه گیر مانع از دیدن مون فال رولند امریش شود، آن شخص چیزی را از دست نداده است.

Richard Lawson Vanity Fair

واقعیت تلخ Moonfall این است که به‌شدت کسل‌کننده می‌باشد، مجموعه‌ای بی‌جان از CGI و شخصیت‌های گیج‌کننده که شخصیت‌پردازی ضعیفی بهره برده‌اند.

David Fear Rolling Stone

توصیه من به کسی که خود را در معرض فیلم علمی تخیلی آخرالزمانی رولند امریش قرار می‌دهد، شبیه این است که شیر را زیر بینی یک فرد ناآگاه (کودک) ببرید و بپرسید، آیا این بوی خوب همان بوی مورد علاقه شماست؟

Leslie Combemale AWFJ Women on Film

این فیلم لحظات خاص و جذاب خود را دارد، اما فیلم‌نامه فاجعه است. Moonfall قطعا کمتر از دنیای ذهنی Emmerich استفاده کرده است، اما شما را به مدت 2 ساعت از حال و هوای کووید خارج می‌کند.

پایان‌بندی

در دنیای سینما همواره آثار فاخر ساخته نشده و ممکن است تعدادی از فیلم ها با نقطه ضعف هایی روبرو باشند. ممکن است فیلم از نظر مخاطب جذاب باشد اما همچنان نظرات افراد صاحب نظر مخالف و متناقض باشد. اما با این حال هر فیلمی با وجود نقاط ضعف ممکن است به نکات مثبتی اشاره داشته باشد که دید و نگرش شما را نسبت به بسیاری از مسائل تغییر میدهد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *