روز قلم | بزرگداشت روز قلم و گذری بر تاریخ این روز

مجله چارخونه » خبر » روز قلم | بزرگداشت روز قلم و گذری بر تاریخ این روز
روز قلم | بزرگداشت روز قلم و گذری بر تاریخ این روز
روز قلم
فهرست محتوا

در طول تاریخ اتفاقات بسیاری رخ داده است. اتفاقاتی که از طریق سفرنامه‌ها و کتاب‌های مختلف، نسل به نسل به ما رسیده‌اند. شاید اگر قرار بود این حجم از اطلاعات دهان به دهان بچرخند، معنا و مفهوم اولیه‌ی خود را از دست می‌دادند و بارها تحریف می‌شدند. زمانیکه حرف و سخنی یا واقعه‌ای به دست نویسندگان مکتوب شده و نسل به نسل می‌چرخد، گویی بر روی گوشه‌ای از زمین حک شده است. آنچنان که اکنون کتاب‌ها و دست‌نوشته‌های به جای مانده ما را با تاریخ پیشینیان آشنا می‌کنند. امروز 14 تیر ماه به مناسبت بزرگداشت نویسندگان و چوب جادوییشان روز قلم نام گرفته است. با چارخونه همراه باشید تا کمی بیشتر در این خصوص صحبت کنیم.

 

روز قلم

 

روز قلم

 

سالها پیش نویسندگان و اهالی قلم به دلایلی که جلوتر آنها را ذکر می‌کنیم، پیشنهاد تنظیم روز 13 تیر به عنوان روز قلم را دادند. اما خوب به دلایل مختلف این پیشنهاد رد شد. سرانجام پس از سالها جمعی از نویسندگان و اهالی قلم تحت عنوان اعضای انجمن قلم ایران بار دیگر دورهم جمع شدند تا روزی را برای بزرگداشت و ادای احترام به نویسندگان و چوب جادوییشان انتخاب کنند. پس از کشمکش‌های گوناگون روز 14 تیر را انتخاب و نامه‌ی درخواست آن را به شورای عالی انقلاب ارسال کردند. نهایتاً در سال 1381 روز 14 تیر به عنوان روز قلم تصویب شد.

 

معرفی چند نویسنده به مناسبت روز قلم

 

حال که با روز قلم آشنا شدیم بد نیست چند تن از نویسندگان معاصر ایرانی را معرفی کنیم. نویسندگان کوچک و بزرگی که به نوبه‌ی خود قدم‌هایی برای خوانندگان و دیگر نویسندگان برداشته‌اند.

عباس معروفی: عباس معروفی یکی از به‌نام‌ترین نویسندگان ایرانی است که اکنون در آلمان زندگی می‌کند. معروفی در سال 1336 در تهران زاده شد و فعالیت حرفه‌ای خود را زیر نظر هوشنگ گلشیری و محمدعلی سپانلو آغاز کرد. این نویسنده در ایران فعالیت‌های بسیاری داشت ولی با تحریر کتاب سمفونی مردگان شهرت اصلی خود را رقم زد. سرانجام به دلیل مسائل سیاسی از ایران خارج شد و بزرگترین کتابفروشی ایرانی در اروپا را تاسیس کرد. معروفی مدتی پیش اعلام کرد که سرطان گرفته است.

محمود دولت آبادی: از دیگر نویسندگانی که به لطف روز قلم باید از او یادی کنیم، محمود دولت آبادی است. نویسنده‌ای اهل سبزوار که در سال 1319 به دنیا آمد. تا سال 1338 فعالیت‌های گوناگونی انجام داد و سرانجام برای اهداف بزرگتر خود را به تهران رساند. در تهران به بازیگری روی آورد و قلم دست گرفت ولی در سال 1350 زندانی شد. بعد از گذراندن دوران حبس شروع به نوشتن مهم‌ترین اثر خود، رمان ده جلدی کلیدر کرد که 15 سال طول کشید. از افتخارات او می‌توان به جایزه شوالیه ادب و هنر فرانسه اشاره کرد.

مهدی موسوی: سید مهدی موسوی در سال 1355 در تهران به دنیا آمد. موسوی از بدو ورود خود به عرصه‌ی نویسندگان دست پر آمد و کارگاه‌های شعر و داستان تشکیل داد. بسیاری وی را پدر غزل پست مدرن می‌شناسند. متاسفانه بارها و به دلایل مختلف آثار موسوی در ایران توقیف شدند. آخرین بار به زندانی شدن وی منجر شد که پس از سپری کردن مدتی از ایران فرار کرد و کار خود را از سر گرفت.

 

پیام تبریک روز قلم

 

به مناسبت روز قلم بسیاری از مسئولین کشور پیام تبریک خود را به اهالی قلم اعلام کردند. از استانداران و شهرداران تا مدیران بانکی، ارزش افراد فعال در حوزه‌ی نویسندگی را یادآوری کرده و آنها را مهم شمردند. در ادامه چند تبریک روز قلم را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

  1. قلم به دست گرفتم که حرف حق بنویسم، هر آنچه را نتوان گفت بر ورق بنویسم. روز قلم مبارک.
  2. قسم به قلم و آنچه از عطر نوشتن می‌تراود. روز قلم مبارک.
  3. شکوفایی منتظر قلم به دست دیدن توست، شاید تو نویسنده باشی.
  4. با قلم به دست گرفتن بیشتر از تفنگ به دست گرفتن به نتیجه می‌رسی.

 

پیام تبریک روز قلم

 

حرف آخر …

 

هر کدام از ما برای ادای دین به نویسندگان و ارزش نهادن به کار آنها می‌توانیم کتابی دست بگیریم و هر خطش را با عشق و علاقه بخوانیم. بیایید پس از مطالعه‌ی هر کتاب خوب، آن را به دیگری معرفی کنیم و او را نیز در این شور و شوق شریک کنیم. شما می‌توانید آثار بسیاری را تحت عنوان کتاب صوتی و کتاب الکترونیکی از چارخونه تهیه کنید.

 

https://mag.charkhoneh.com/11106
1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *