فیلم پادشاه کمدی | دارک مثل روبرت پاپکین از اسکورسیزی | چارخونه

مجله چارخونه » فیلم و سریال » فیلم » فیلم پادشاه کمدی | دارک مثل روبرت پاپکین از اسکورسیزی | چارخونه
فیلم پادشاه کمدی | دارک مثل روبرت پاپکین از اسکورسیزی | چارخونه
فیلم پادشاه کمدی | دارک مثل روبرت پاپکین از اسکورسیزی | چارخونه
فهرست محتوا

مارتین اسکورسیزی به عنوان بزرگترین کارگردان سینما که تا کنون با به تصویر کشیدن مردم و جهان در تاریک ترین حالت خود زندگی کرده است، نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. بسیاری در تقلید از بینش و حساسیت های او تلاش کرده‌اند و اما نتوانستند مانند او حرفه‌ای باشند؛ زیرا آنها افکار آن‌ها فاقد ظرافت‌های ذهن اسکورسیزی است. همین موضوع باعث شده تا مارتین به یک فیلمسازی پرشور و سرزنده تبدیل شود. اما این نبوغ با فیلم پادشاه کمدی در سال 1983 میلادی به طور کامل نمایان شده است. امروز و در این مقاله قرار است به نقد و بررسی فیلم پادشاه کمدی بپردازیم.

روایت کمدین بخت برگشته

اگر عاشق بازیگری باشید یا ورزشکار باشید یا بیزینس من؛ به احتمال فراوان شخصی را به عنوان الگو خود می‌شناسید و سعی می‌کنید تا افکار و عقاید خود به او شبیه کنید. در این فیلم نیز قهرمان اسکورسیزی، استندآپ کمدینی سطح پایین است که رویای حضور در برنامه اسطوره کمدی جری لنگفورد (با بازی جری لوئیس) به عنوان کمدین را دارد. اما داستان دقیقا از جایی شروع می‌شود که لنگفورد با بی‌مهری تمام روبرت پاپکین را پس می‌زند. اینجاست که این کمدین بخت برگشته برای رسیدن به شهرت قید اسطوره خود را زده و تبدیل به یک خطر جدی برای او می‌شود.

 

تفاوت فیلم پادشاه کمدی با دیگر آثار اسکورسیزی

پادشاه کمدی را نمی‌توان در رابطه با فیلم شناسی اسکورسیزی بدون شناسایی تغییر شدید آن در سبک بصری در مقایسه با نگاه کابوس زا فیلم راننده تاکسی و نگاه تراژیک باله فیلک گاو خشمگین مورد بحث قرار داد. اسکورسیزی عمداً از سبک بصری پر زرق و برق دوری می‌کند و از چیزی خام‌تر و اساسی‌تر استفاده می‌کند و به تأثیر سینمای صامت و تکیه بر نماهای ثابت‌تر دوربین و نماهای نزدیک محدود تکیه می‌کند. این فیلم حاوی همان عناصر است که اسکورسیزی عملاً اختراع کرد. از موسیقی متن تا سکانس‌های تاریک و سیاه فیلم پادشاه کمدی، زاده ذهن مارتین اسکورسیزی است.

 

شخصیت پنهان روبرت؛ سکه‌ای دورو

رابرت دنیرو و جری لوئیس فقید در یکی از سکانس های فیلم پادشاه کمدی

در نمای بیرونی، روپرت خود را مانند یک مرد محترم و مهربان نشان می‌دهد. او بسیار خوش برخورد است و مودبانه صحبت می‌کند. در کنار این اعتماد به نفس و کاریزمای روبرت به قدری زیاد است که شما کاملا حس خواهید کرد که او به صنعت استندآپ تعلق دارد. همه چیز تا زمان رد شدن او توسط اسطوره‌اش عالی بنظر می‌رسد اما با ادامه روایت فیلم، حقیقت پشت روان روپرت شروع به آشکار شدن می‌کند. این مرد یک جامعه شناس غیرقابل انکار است. زمانی که او مجری برنامه تاک شو آخر شب، جری لنگفورد (جری لوئیس) را می‌رباید، بینندگان شروع به زیر سوال بردن همه چیز می کنند تا بتواند به وقفه شغلی بزرگ خود دست یابد. اثر فریبنده درک تدریجی مخاطب از قطعیت بی‌درنگ بی اخلاقی قهرمان داستان قوی‌تر است. البته تمام این مفاهیم با بازی فوق العاده رابرت دنیرو قابل درک‌تر نیز می‌شود.

 

چرا باید فیلم “سلطان کمدی” را یک پروژه شکست خورده در باکس آفیس دانست؟

یکی از عواملی که باعث می‌شود «پادشاه کمدی» یک پروژه شکست خورده در باکس آفیس قلم داد شود؛ عدم علاقه‌اش به نگه‌داشتن دست تماشاگران در این داستان پر از بدبینی و کمدی سیاه پیچیده است. روپرت همیشه به عنوان یک شوخی بزرگ در سطح ظاهری خود ارائه می شود، که قرار است با دید جهانیان به کمدین فیلم مطابقت داشته باشد. هرگز در پادشاه کمدی لحظه‌ای وجود ندارد که دست تماشاگران را برای قضاوت کارکتر اصلی باز بگذارد و یا او را محکوم کند. روپرت در طول ست استندآپ اقلیمی خود اظهار داشت که لنگفورد نمی تواند مجری این برنامه باشد زیرا او “گره خورده” بود.

البته، لنگفورد به معنای واقعی کلمه به یک صندلی بسته شده بود در حالی که روپرت در تلویزیون جای خود را می گیرد. تماشاگران همچنان به خنده ادامه می دهند، و این گونه است که همه به روپرت واکنش نشان می دهند زیرا او به عنوان یک جامعه‌شناس فریبنده است. همین موضوع باعث شد تا خیلی از بینندگان فیلم سلطان کمدی را یک فیلم دارک و سلیقه‌ای بنامند.

 

فیلم King Of Comedy برگرفته از جامعه آمریکا!

فیلم King Of Comdy برگرفته از جامعه آمریکا!

با وجود اینکه روپرت فردی ناسازگار تنهاست، اما مطمئناً به عنوان یک دنباله‌دار مشهور شیفته شهرت تنها نیست. یک جامعه کامل از افرادی مانند روپرت وجود دارد که دیده می‌شود برای گرفتن امضا و جلب توجه جری لنگفورد می‌جنگند، و حتی شرکای خودش را در نقشه آدم‌ربایی‌اش دارد، به ویژه ماشا (با بازی ساندرا برنهارد). او به نحوی حتی از روپرت فاسدتر است. خود لنگفورد به عنوان یک فرد ناخوشایند نشان داده می‌شود که رفتاری سرد دارد و ظاهراً از شهرت و ثروت خود متنفر است.

پادشاه کمدی هیچ ضربه‌ای به جامعه نمی‌زند، و وقتی روپرت شاید بهترین چیزی است که می‌تواند ارائه دهد، پس واضح است که چیزی در هسته‌اش پوسیده است. از آنجایی که روپرت پاپکین به همان اندازه نماینده و محصول فرهنگ وسواس به شهرت و شهرت است که امروزه در همه جا حضور دارد، روپرت پاپکین هنوز هم سردرگم ترین قهرمان داستان تحت هدایت مارتین اسکورسیزی است.

 

ممنون که تا انتهای مقاله نقد و بررسی تخصصی فیلم پادشاه کمدی با ما همراه بودید. شما می‌توانید برای خواندن نقد‌ها و بررسی‌های فیلم و همچنین معرفی آن‌ها به مجله چارخونه سر بزنید. همچنین می‌توانید با مراجعه به سایت چارخونه جدیدترین فیلم‌ها و سریال‌های جهان را به صورت آنلاین تماشا کرده و یا دانلود کنید.

امتیاز دهید

یک پاسخ

  1. فیلم فوق العاده ایه حتما ببینید مخصوصا آخر فیلم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *