در پی شیوع گسترده ویروس کشنده کرونا، بسیاری از شهرها و کشورهای مختلف دنیا قوانین سخت گیرانهای برای قرنطینه اجباری مردم در خانه وضع کردهاند. بسیاری از مردم در نقاط مختلف دنیا فقط برای امور به شدت ضروری و یا خرید مایحتاج ضروری مجاز به بیرون رفتن از خانههای خود آن هم به مدتی محدود در طول هفته هستند. به همین دلیل حالا اغلب کاربران در سراسر دنیا بیش از پیش به دنیای مجازی و استفاده از دستگاههای هوشمند خود روی آوردهاند که همین امر منجر به افزایش چشم گیر بارگذاری در اپلیکیشنهای مختلف شدهاست.
به گزارش مجله چارخونه و بر اساس آمارهای به دست آمده، بارگذاری برنامههای آیپد و هزینههای صرف شده کاربران برای پرداختهای درون برنامه در سه ماهه نخست امسال افزایش چشم گیری داشتهاست. به علاوه این آمارها از زمان گسترش قوانین قرنطینه در شهرهای مختلف جهان در پی گسترش ویروس کرونا هم جهش شدیدی داشتهاند.
در واقع از سال 2013 تاکنون این نخستین بار است که بارگذاری اپلیکیشنهای آیپد چنین جهشی را به خود میبیند و هزینههای صرف شده در اپلیکیشنهای مختلف آن با افزایش 40 درصدی به بیش از 1.1 میلیارد دلار رسیدهاست.
آمار بارگذاریهای برنامههای آموزشی و گیمینگ دنیا را متعجب کرده
از سوی دیگر برنامههای آموزشی و کمک آموزشی هم بازده بسیار خوبی را از خود نشان دادهاند. آمارها نشان میدهند افزایش بارگذاری این برنامههای آموزشی که در تاریخ بیسابقه بوده آمار بارگذاری آنها را با بیش از 105 میلیون بار در سه ماهه نخست سال به بالای 78 درصد رساندهاست. در واقع فقط در سه ماهه نخست سال رکورد 100 میلیون بارگذاری را شکستهاند.
Sensor Tower در این خصوص میگوید آمارهای شگفت آور تعداد بارگذاریهای آیپد همه از تأثیر بسیار شدید بیماری کوید-19 و اجبار به خانه ماندن کودکان است که منجر به آموزشهای خانگی و افزایش ضرورت استفاده از اپلیکیشنهای آموزشی شدهاست.
اما این تنها اپلیکیشنهای آموزشی نیستند که با رشد تقاضای بارگذاری مواجه شدهاند. در حقیقت اپلیکیشنهای بازی یا همان گیمینگها هم از این قاعده مستثنی نیستند. میتوان گفت که افزایش تعداد بارگذاریهای گیمینگ از سه ماهه نخست سال 2016 تاکنون بی سابقه بودهاست. به گونهای که سه ماهه نخست امسال با 603 میلیون بارگذاری در حوزه گیمینگ رکورد بیشترین تعداد دانلود را از آن خود ساختهاست. این در حالیست که بر اساس آمارهای به دست آمده، در فصل دوم سال 2018 تعداد برنامههای بارگذاری شده در حوزه سرگرمی فقط 88 میلیون بوده است.
به بیان دیگر هزینههای صرف شده جهانی برای اپلیکیشنها برای نخستین بار در تاریخ از 2 میلیارد دلار فراتر رفته است. Sensor Tower تاکنون این مبلغ صرف شده را حدود 2.1 میلیارد دلار برآورد کرده است که 76 درصد آن را بازیها تشکیل میدهند. این شرکت میگوید بر اساس تحلیلهای آماری انتظار میرود به زودی شاهد رشد چشم گیر بارگذاریها در پلت فرمهای مشابه هم باشیم. در مجموع کرونا با این که اقتصاد جهانی را به نابودی کشانده است اما گویا با اپلیکیشنها رابطه خوبی دارد و حسابی بازارشان را داغ کردهاست.